Studiebesök på FOI Linköping
- Uppgifter
Är du nyfiken på FOIs verksamhet inom radio och närliggande områden
och vill veta mer om FOI och vad vi gör? Om svaret är ja är du
välkommen på ett studiebesök 2024-10-30 kl 18:30-21:00!
Plats: FOIs Linköpingskontor på Olaus Magnus väg 42 (Se karta på
https://www.foi.se/om-foi.html).
Du behöver vara svensk medborgare för att delta och ta med ta med
legitimation (ej e-leg!).
Anmälan med namn och personnummer senast 16/10 till
personer så först till kvarn gäller...
Välkomna!
73 de Rolf/RAG
Mer om FOI (se även https://www.foi.se)
JOTA hos Linghems Scoutkår 19/10?
- Uppgifter
Linghems scoutkår har hört av sig i år igen och undrar om vi kan komma och visa amatörradio. Det var väldigt uppskattat förra gången.
Har vi några frivilliga? I så fall, maila
/Marcus, SA5PMG
Loppis i Norrköping!
- Uppgifter
Hej!
Vi har 2st bord bokade till loppisen i Norrköping den 5/10.
Klubben har lite grejer kvar sedan vi var på Änga att sälja men det finns plats för mer så det finns möjlighet att ta med saker att sälja då.
OBSERVERA ny adress!
Hälsningar Peter SA5BLP
/SA5AYX
KAFFE och radioprat
- Uppgifter
Varje onsdag mellan kl 17, till minst kl 20, är vi många som kommer och har det gemytligt!
Men köp inte nytillverkade IC-V82 eller AR924 med tre gram extra laddning!
GammalinteArgGubbe i skogen
ROTORproblem
- Uppgifter
Som tidigare inlägg i klubbens fb-sida visar, hade min rotor strulat en tid. Gick trögt och hackade sig fram.
Jag trodde att felet låg i manöverboxen eftersom det ungefär samtidigt uppstod ett annat fel, nämligen att bakgrundsbelysningen till kompassen hade slocknat. Efter konsultation med Limmared (där den inhandlats) blev jag ombedd att skicka in den för kontroll. De provkörde den mot en likadan rotor som min G-2800DXC men fann inget onormalt. Den fungerade perfekt. De fixade lamporna till bakgrundsbelysningen på garanti. Jag har haft den i 2,5 år så jag trodde garantin gått ut, så jag blev både tacksam och förvånad- Även returfrakten ingick.
Innan jag skickade in den, så låste jag yagin (OB11-5) i 90 grader. Två veckor kunde jag köra Fjärran Östern-Japan-Australien med gott resultat även om qte inte var optimalt för alla dessa.
Väl hemkommen kopplades manöverboxen in igen och masten fälldes för en okulärbesiktning av rotorn. Fick hjälp av 5DK med veven, att sänka masten.
Dagen därpå såg jag vad som troligen var problemet. Tre av fyra skruvar som fäste plattorna, som griper om maströret, till topplocket av rotorn hade gängat ur mellan 1-5 mm. Maströret har ca 1 mm spel till glidlagret i toppen av masten och det räckte till att skapa en hävstångseffekt som i sin tur gradvis hade glappat upp skruvarna.
Eftersom masten låg horisontellt uppstod problemet med att inte dra åt skruvarna med spänn inbyggt i maströrsfästet till rotorn. Med hjälp av en domkraft under yagin kunde jag med millimeter för millimeter lyfta bommen så att ett avstånd på 1 mm mellan maströr och glidlager erhölls. då först kunde alla skruvar dras åt.
Jag har funderat på om fjäderbrickorna skulle ersättas av taggbrickor för att kanske bättre motverka att skruvarna skulle gängas upp av vibrationer & vindpåverkan. Någon med erfarenhet? Har sett/hört om andra lösningar, som att borra hål i skruven och dra igenom en tråd som säkras upp. Åsikter välkomna.
Några bilder får ge en beskrivning av det här sagda.
Milo & jag tar oss en funderare på fortsättningen.
Arbetsposition.
Lösningen på mm-precision av maströret genom glidlagret i toppen av masten. Många turer upp/ned på stegen & ett försiktigt pekfinger på handtaget ;-)
Orsaken till kärvande yagi-manöver. Skruvarna som höll flänsarna mot maströret har gängat ur 1-5 mm.
Fabrikantens råd och mina uppmätta avstånd.
73 de SM5ATP / Conny
_________________________________________________________________________________________________________________________
Sida 1 av 35